Familien er det vigtigste

Dating råd

De forskellige typer af tennis

Tennis er en populær sport, der spilles med en eller to spillere på hvert hold. Det kan spilles på græs eller på hårde baner. Den første kodificering af tennisreglerne går tilbage til 1599, hvor den professionelle tennisspiller Forbet skrev et dokument, der beskrev tennisreglerne. Disse regler er stadig i brug i dag. Ud over single- og doublespillet findes der også holdspil. Denne artikel omhandler de forskellige typer af tennis.

Tennis spilles med én spiller pr. side eller med to spillere pr. side

Tennis er et spil, der går ud på at slå en bold med en tennisketsjer. Spillereglerne varierer alt efter, om spillet spilles med én spiller eller med to. Hver spiller har otte grundlæggende slag. For hvert slag skal spilleren følge spillets regler.

En tenniskamp er en række rallys, hvor hver spiller skiftes til at slå bolden over nettet. Den første spiller, der vinder to kampe i træk, kaldet et sæt, vinder kampen. Efter det andet sæt fortsætter spillet, indtil en spiller vinder alle tre partier. I herretennis er kampen normalt bedst af tre sæt, mens det i dametennis er den første, der vinder tre sæt, der vinder kampen. En tenniskamp varer normalt mellem en og fem timer, afhængigt af konkurrencen.

Sporten er meget populær og kan spilles af spillere på alle niveauer. De bedste konkurrencer er ekstremt konkurrenceprægede og tester spillernes udholdenhed og slagfærdigheder. Desuden har tennis produceret mange verdensstjerner gennem årene. Blandt de kendte navne kan nævnes Pete Sampras, Martina Navratilova og Roger Federer. Forskellige turneringer, herunder Grand Slams, tiltrækker hvert år millioner af fans.

Det kan spilles på græs eller hårde baner

Den største forskel mellem tennisbaner på græs og hårde baner er boldens hoppeevne. På en græsbane kan bolden hoppe lavere, hvilket giver spilleren mulighed for at slå mere aggressive slag. Dette gør spillet mere eksplosivt og det generelle spiltempo hurtigere. Græsbaner er dog dyrere og vanskelige at vedligeholde. De er ideelle for spillere med stærke serve- og volley-slag, men er ikke lige så tilgivende som hardcourtbaner.

De mest populære tennisbaner er hårde baner. De er normalt lavet af beton eller macadam med en akrylbelægning for at dæmpe bolden. Hårde baner lader generelt bolden hoppe højere end græs og ler, hvilket gør dem bedre til lange rallys og venskabsspil. Hårde baner er også bedre for baselinespillere.

Det er en populær tilskuersport

Tennis er en populær tilskuersport, der er blevet nydt af folk fra alle samfundslag og har eksisteret i lang tid. Sporten har millioner af deltagere og er blandt de tre mest sete sportsgrene i verden. Den spilles af ca. 60 millioner mænd og kvinder og er i hastig vækst, især i Asien. Sporten har også et enormt markedspotentiale takket være globale superstjerner som Michael Jordan.

Selv om det ikke er den mest populære tilskuersport i Canada, er interessen for spillet stigende. Landet har flere tennisspillere på topniveau. I Quebec er tennis den næstmest populære tilskuersport. Samlet set ligger den på sjettepladsen blandt 14 store sportsbegivenheder. Sporten kan spilles mod en enkelt modstander eller af hold på to personer.

Den kan spilles på hold

Tennis spilles ofte alene, men det kan også spilles på hold. Hold består af spillere med samme evner, som arbejder sammen. Dette skaber en følelse af synergi. Holdtennis spilles i college- og juniorturneringer. En af de mest berømte holdtennisturneringer er Davis Cup. I denne konkurrence konkurrerer de bedste spillere fra forskellige lande mod hinanden om titlen som verdensmester i tennis. Nogle berømte spillere fra denne turnering er bl.a. Rafael Nadal og Fernando Verdasco.

Holdturneringer er en sjov måde for børn at lære at spille tennis på. Der er et vist kammeratskab blandt holdkammeraterne, og et hjemmeholds støtte vil hjælpe holdet med at vinde. Holdmedlemmerne vil også lære af deres holdkammerater og trænere.

Det er et spil om færdigheder og koordination

Ud over fysisk styrke kræver tennis et højt niveau af smidighed og balance. Smidighed gør det muligt for spillerne at skifte retning hurtigt og kontrollere sig selv i situationer med højt pres. Smidighed hjælper også spillerne med at komme hurtigere til bolden og forberede deres slag. Det gør det også muligt for spillerne at ramme bolden med den rette balance. Kinetik, der ofte kaldes kinematik, beskæftiger sig med kræfter og deres indvirkning på en krops bevægelse.

Koordination omfatter brugen af hele kroppen, herunder hænder og arme. En god tennisspiller skal være i stand til at kontrollere sine hånd- og armbevægelser for at kunne ramme bolden præcist og sikkert. Tennis kræver hånd-øje-koordination samt god rumfornemmelse.