22 oktober 2004
�rhus GF sag ikke lig Bjerringbrosag
Af: Dansk H�ndboldforbund

Sagen om �rhus GFs ulovlige brug af Erik Veje Rasmussen sammenlignes flere steder i dagspressen med sagen om Bjerringbro FHs ulovlige brug af Rune Skj�rvold i sidste s�son.
Det er en helt fejlagtig sammenligning, da sagsforl�bene i de to sager er vidt forskellige.

I afg�relsen den 20. oktober fra DHFs forretningsudvalg af protesten fra AaB H�ndbold blev det sl�et fast, at �rhus GF benyttede Erik Veje Rasmussen uden, at spilleformaliteterne var bragt i orden. Men Forretningsudvalget konstaterede samtidig, at �rhus GF handlede i god tro, da foreningen forud for benyttelsen af Erik Veje Rasmussen henvendte sig til DHF for at h�re, om de kunne benytte ham som spiller, hvilket DHF fejlagtigt svarede ja til.

Bjerringbrosagen handlede om ulovlig brug af en udenlandsk spiller. Hvis en udenlandsk spiller skal v�re spilleberettiget i den danske liga, skal der foreligge en frigivelse fra b�de det afgivende nationale forbund og fra det Europ�iske H�ndbold Forbund (EHF). Frigivelsen fra begge parter er en ufravigelig betingelse for, at spilleren f�r gr�nt lys til at spille for en dansk forening.

DHF havde p� tidspunktet, hvor Bjerringbro FH blev d�mt for ulovligt brug af Rune Skj�rvold, ikke modtaget frigivelsen fra EHF, og DHF har p� intet tidspunkt informeret Bjerringbro FH om, at forbundet havde modtaget frigivelsen fra EHF. DIFs appeludvalg gav da ogs� DHF fuldt medhold i deres fremstilling af sagen.

DHF har erkendt at have fejlr�dgivet �rhus GF, og foreningen var derfor i god tro, da den benyttede en ulovlig spiller. Men DHF har p� intet tidspunkt misinformeret Bjerringbro FH, og derfor b�rer foreningen selv skylden for den ulovlige benyttelse af Rune Skj�rvold.

For yderligere oplysninger kontakt direkt�r Hans � Chr. Jacobsen p� mobil 4014 5090

Dansk H�ndbold Forbund