1 november 2004
Kampreferat Svendborg TGI - �rhus GF
Af: Dorthe (fanklubben)

Vi skal et helt �r tilbage i tiden for at finde en lignende situation. Det var sjovt nok ogs� p� Fyn, men i den modsatte ende af �en mod nord i Otterup, hvor �rhus GF l�rdag d. 13. september 2003 fik en sejr over stedets dav�rende herreligahold. Derved bragte �rhusianerne sig p� f�rstepladsen, som de passede godt p� i hele 24 timer. Herefter vippede GOG dem af pinden ved at vinde usandsynligt stort (34-12) over Fredericia HK dagen efter. Retf�rdigvis skal det siges, at det handlede om indledende runde�Siden sank �rhus GF som bekendt tilbage i tabellen til en kedelig mellemplacering.

Nu er der spillet otte runder, og med bare et enkelt knebent nederlag til GOG p� deres hjemmebane tegner der sig nogle virkelig rare perspektiver. Det er faktisk mere end to �rtier siden, �rhusiansk herreh�ndbold har oplevet en lignende succes.

Det er pr. definition sv�rt at v�re oprykker, hvor det normalt handler om at overleve til n�ste s�son. Svendborg TGI ligger da ogs� sidst i r�kken, men har alligevel p� nuv�rende tidspunkt leveret et par gedigne overraskelser, der antyder, at holdet udm�rket kan stj�le point fra selv etablerede ligahold. Senest kostede det omtrent AaB H�ndbold endnu et smerteligt nederlag.

Til opg�ret i Svendborg m� det understreges, at 40 m�l er helt godkendt � men 37 ind? Det er li�godt for grow�, da, som vi kunne finde p� at sige ovre i Vestjylland - eller med andre ord: Bekymrende mange m�l blev sat ind. De sydfynske oprykkere havde nemlig ikke i sinde at give sig uden kamp. Favoritterne fra �rhus GF har uden tvivl v�ret opm�rksom p� fynboernes farlighed; men alligevel overrumplede TGI�s veloplagte forsvar og lynhurtige tilbagel�b - flere efter mislykkede afleveringer - i den grad g�sterne, at de i l�bet af bare 7 h�sbl�sende minutter havde bragt sig i spidsen med 4 m�l. Det voldsomme pres blev herefter d�mpet lidt. Lars Juul pr�sterede p� dette tidspunkt en r�kke vigtige redninger bag sit forsvar, der i h�jere grad var v�gnet op til d�d, men faktisk leverede det mest effektive spil i undertal! I modsatte ende var Henrik Hansen og Torben Vinther ogs� blevet v�kket til det aggressive chanceskabende angrebsspil, der om noget er deres varem�rke. Da de f�rste 30 min. var g�et, stod der 17-22 p� m�ltavlen i �rhusiansk fav�r.

Det lignede en sikker sejr, men Svendborg TGI ville det anderledes. Helt uimponeret fortsatte de med at bryde de �rhusianske angreb og levere kanonscoringer fra en sprudlende Mads Isbrand, der var blevet godt brandvarm. Den herre fik man aldrig styr p� - og i det 41. min var der udlignet, 25-25. Vild jubel hos hjemmepublikummet, men dybe suk p� l�gterne blandt de f� tilrejsende GF-tilh�ngere og bekymrede miner hos tr�nere og spiller: Ikke igen! Men det blev desv�rre t�t og i den grad en kamp om, hvem der havde flest kr�fter og ikke mindst de bedste nerver. Kampen var godt 50. min gammel, da det st�rste drama udspillede sig. Torben Vinther fik en tackling i ansigtet; men advarslen gik i stedet til en ophidset TGI-b�nk. Herefter fulgte en stribe af frikast til �rhus GF, hvor dommerens h�nd gentagne gange var oppe. Det var helt vildt, da Bilal Suman k�mpede sig til straffe, br�ndte, men scorede p� riposten. Med kun 1 m�ls forspring et par minutter f�r slutfl�jt var dramaet ikke forbi. Efter en timeout kunne Hansen, Juul, Lind og Suman afg�re en heredyst i s�rklasse, der ikke skal huskes for flot spil, men for tempo og intens underholdning. Svendborg TGI vandt ikke kampen, men de tog faktisk 2. halvleg og udstillede alt i alt �rhus GF�s favoritrolle i et noget flakkende lys. Der var heller ikke de store jubelscener p� banen.

Det blev endnu en sejr efter halvd�rligt spil. Det virker bekymrende midt i gl�den over, at holdet kan sejre selv p� en dag, hvor tingene ikke fungerer. For kan en fantastisk spillende Henrik Hansen holde niveauet i alle kampe? Hvis han, Torben Vinther samt Robert Gunnarsson bliver enige om at have en offday og laver kollektivt udfald, er der alvorlig risiko for, at hele holdet falder sammen. Kasper S�ndergaard i h�jeste gear savnes efterh�nden til at l�gge pres i h�jre side (kom igen, Kasper). Midt i bekymringerne er det gl�deligt at se Bilal Suman tr�de elegant ind p� scenen � det lover virkelig godt for spillet b�de i angreb og forsvar.

Onsdag aften kommer der favoritbes�g til Atletion Arena, n�rmere bestemt Kolding IF, som med garanti vil gribe enhver chance for at erobre den f�rsteplads, som man er s� forv�nt med i det sydjyske. �rhusdrengene vil naturligvis ikke give sig uden kvalificeret modstand; men hvis risikoen for bank skal undg�s, er det en passende lejlighed til at finde det gode spil frem. Guleroden fejler ikke noget: 2 point og en udbygning af forspringet.

Svendborg TGI - �rhus GF 37-40 (17-22)
Svendborg: Mads Isbrand 10, Simon Jensen 7, Allan Filtenborg 6, Simon Lindhardt 5, Michael Hoffmann 4, Morten Jensen 3, Mads Strange Petersen og Dan M�ller 1

�rhus GF: Robert Gunnarsson 11, Henrik Hansen 10, Torben Vinther 8, Bilal Suman 5, Jan Paulsen 3, Mads Lind 2, Sturla Asgeirsson 1

Udvisninger: Svendborg 2 - �rhus GF 5