15 november 2004
�rhus GF p� toppen!
Af: Dorthe (fanklubben)

Team Helsinge er et hold, som drengene fra �rhus i de seneste s�soner ikke har haft besv�r med at sl�, hverken hjemme eller ude. Den sj�llandske klub med de stolte traditioner har da ogs� pt. den tvivlsomme forn�jelse at ligge p� en 11. plads og dermed v�re tvunget til at kigge bagud i tabellen. Med den vished kunne man i dag g� til h�ndbold i Atletion Arena og h�be p� forl�sningens time: Timen, hvor �rhus GF foldede sig ud som �gte tophold og uden n�de fejdede modstanderen af banen.

Der har v�ret talt meget om �rhusholdets manglende arrogance og evne til at udstr�le selvtillid i s�danne situationer. For at matche den rolle skal man naturligvis tage ved l�re. Som tingene for �jeblikket udvikler sig omkring klubben med de store ambitioner og de beskedne armbev�gelser � p� �gte jyske maner � handler det bare om at kaste ydmygheden bort og tage succesen til sig � ogs� i den grad!

I dag fornemmede man, at spillerne aldrig var tvivl om, at sejren: Den tilh�rte dem. De g�stende sj�ll�ndere var bagude fra start til slut uden for alvor at f� fat og blive lukket ind i kampen � et f�nomen, som ellers er set i adskillige af s�sonens opg�r, hvor �rhus GF har haft teten, men efterf�lgende har haft besv�r med at lukke af. Resultat: Un�dig sp�nding om udfaldet med deraf f�lgende dilemma for tilskueren: Er det ikke netop sp�ndingen, som lokker� (Det sp�rgsm�l m� st� til �bent for debat).

5:1 forsvaret med en fremskudt Robert Gunnarsson har mange gange har v�ret jokeren, der kunne vende en uheldig udvikling. Denne taktiske man�vre blev brugt fra start til slut og gav virkelig Helsinge-spillerne problemer. Lars Juul takkede for opbakningen og leverede stribevis af klasseredninger. Det h�je niveau p� m�lmandsposten blev fastholdt, da Jonas Degnbol blev skiftet ind i 2. halvleg. Det er klart for enhver, at den tidligere Skjern-keeper ikke har forladt det vestjyske for uden videre at blive toer i �rhus. Med to s� j�vnbyrdige folk skal der virkelig k�mpes om positionerne. Det er mere end ualmindeligt heldigt for holdet.

Robert Gunnarsson understregede igen sin ultimative stjernestatus ved at blive topscorer med 13 m�l. Den mand er ganske enkelt for vild, uanset om han huserer p� stregen eller i forsvaret � p� hver sin m�de �ret�vernes holdeplads! Sceneriet skal bl.a. ses p� baggrund af l�kkert indspil fra Henrik Hansen, hvis udvikling p� h�ndboldbanen n�rmest eksploderer for �jeblikket. Med til forn�jelighederne er, at Unge Hansens angrebspr�stationer ikke bare begr�nser sig til at skabe chancer for andre: Han ka� s� sandelig selv levere varen � med stor beslutsomhed. Hvorfor tage omveje, n�r man bare kan v�lge den lige vej? Torben Vinther fortsatte ligeledes sit st�rke spil, og Kasper S�ndergaard er heldigvis ved at genfinde farligheden med de giftige skud fra venstreh�nden. Landsholdskandidater? Ja nemli� ja.

De n�dvendige indskiftninger i k�derne, der fandt sted l�bet af de 60 spilminutter, slog for resten flot til. Mads Lind var lidt den uheldige helt med sin meget seri�se holdning til arbejdet i forsvaret. Det kostede nogle afk�lingspauser - sikkert for at undg� et for tidligt brusebad. Bilal Suman derimod tr�ngte �benbart ikke til hvile p� sin fortsat noget oversete fl�jplads. De afslutninger, som kommer der fra, fejler ellers ingenting. Der er sagt nok om den sag.

Holdet gjorde det bare godt og spillede med en farlighed og styrke, som g�r f�rstepladsen helt fortjent. Vist blev Team Helsinge ikke bl�st af banen; men de fik dog en hatfuld p� 9 m�l. At koncentrationen svigtede lidt hos �rhusdrengene til sidst, er en tilgivelig synd. Roser til Helsinges frontfigur Hans Lindberg, der spillede en flot kamp. Der er krummer i den gut.

Efter det seneste opg�r imod Kolding beh�ver h�ndbold-�rhus ikke l�ngere sp�rge sig selv, hvordan Arena monstro vil v�re som herreligaholdets hjemmebane, fuld af larmende, entusiastiske tilskuere. Svaret er kommet: Helt overv�ldende. I dag var det blevet noget n�r hverdag igen, dog stadig med mange fremm�dte, i alt knap 2300. Lad os h�be, at det er en tendens som forts�tter.

F�rstepladsen skal forsvares p� udebane i de n�ste par runder. Indledningsvis g�r turen til skadesramte Team Tvis Holstebro, som �rhus GF i sidste s�son m�tte str�kke v�ben overfor. Dern�st er der bes�g hos det formst�rke hold fra Viborg med store profiler (hvem har den bedste streg?) og en skr�mmende hjemmebane. Det bliver p� hver sin m�de to uhyre vanskelige opg�r, der nok skal s�tte ligatoppens novicer p� h�rde pr�ver. Vi f�lger Jer t�t, drenge.

Matchfakta:

�rhus GF - Team Helsinge 33-24 (17-13)
�rhus GF: Robert Gunnarsson 13, Torben Vinther 4, Henrik Hansen 4, Kasper S�ndergaard 4, Bilal Suman 3, Jacob Halle 2, Jan Paulsen 1, Sturla Asgeirsson 1, Jesper Jensen 1

Team Helsinge: Hans Lindberg 7, Jonas Edland 4, Ulrik Villadsen 4, Morten Duelund 3, Jens Weywadt 2, Martin Bager 2, Kasper Klitgaard 2
Udv: �rhus GF 5, Team Helsinge 5
Tilskuere: 2.295