6 december 2004
�Da Byens Drenge� blev til �gte liga-m�nd
Af: Dorthe (Fanklubben)
Viborg HK - �rhus GF 31-34 (12-17) Det har v�ret ventet - og forventet, at det st�rke hold fra �rhus p� et tidspunkt skulle rejse sig for alvor og sl� til.

�Da Byens Drenge� blev til �gte liga-m�nd  - af den rette st�bning

Det har v�ret ventet - og forventet, at det st�rke hold fra �rhus p� et tidspunkt skulle rejse sig for alvor og sl� til. Forl�sningens time kom s� p� denne fredag aften til opg�ret i den flotte Viborg Stadionhal, hvor de fleste af h�ndbolduniversets stjerner � vel at m�rke af kvindek�n - har betr�dt gulvet.

P� det seneste har domkirkebyens herrer vist, at de ogs� har s�vel ambitionerne som formatet i orden til at levere noget stort. Placeringen i toppen af ligaen er i sig selv en enest�ende pr�station for Ulrik Wilbeks nyoprykkere � ogs� selv om grundstammen i holdet best�r af folk med ligaerfaring suppleret med store profiler, her iblandt �verdens bedste streg�, Michael Knudsen. Hjemmebanestatistikken taler helt for sig selv: Ingen kampe tabt i egen hule, der altid tr�kker et stort og entusiastisk publikum. Stadionhallen er uden tvivl en af landets mest skr�mmende udebane.

Mon ikke man i Viborg forud for �rhus GF�s bes�g har vejret blod efter den halvsl�je indsats ugen f�r i Holstebro? Patienten viste sig imidlertid at have genneml�bet en mirakul�s helbredelse og k�rte veloplagt p� lige fra starten. Ved midten af f�rste halvleg var det kun lykkedes for Viborgmandskabet at score fire gange��ren skal i h�j grad tilfalde ankermanden Lars Juul, der pillede det ene skud efter det andet godt sekunderet af sit forsvar, der efter status ved pausen:12-17 ikke er set bedre i lang tid. M�ske ikke nogensinde? Formidable Robert Gunnarsson stod alene for otte kasser i f�rste halvleg.

Den flotte m�lmandspr�station fortsatte kampen ud, selv om Viborg HK i h�jere grad fik punkteret ballonen og fandt vej til netmaskerne. GF�s effektive angreb � kaldt ligaens bedste � levede op sit fortjente ry og fortsatte den gode stil. Det er sv�rt at lade v�re med at fantasere om, hvad det mon bringer med sig, n�r de skadede profiler p� tilskuerpladserne komme igen (gad vist om hue p� indend�rs er l�geordineret eller bare en trend).

Specielt opmuntrende er det at notere seks scoringer fra fl�jspillerne, her iblandt flere meget flotte aktioner. Sturla Asgeirsson havde afg�rende indflydelse p� kampens resultat med fire m�l fordelt p� anden halvlegs sidste 20 minutter, heraf de to i kampens sidste afg�rende minutter.

�rhus GF f�rte hele kampen. Det er en realitet, at stillingen 2-2 var det t�tteste Viborg kom p� sine g�ster. Holdet m�tte hele tiden k�mpe for at lukke hullet, og set i lyset af det, m� man sige, at matchen fandt sin rette vinder. Alligevel skulle der sp�nding til. Tre hurtige viborgm�l � et resultat af meget offensiv opd�kning, reducerede �rhus GF�s forholdsvis bekvemme femm�lsf�ring til bare to m�l - og det var en situation, som helt uopfordret fik knap 2000 tilskuere i Stadionhallen op p� lakridserne. Salen kogte n�rmest over. I s�dan en situation, hvor modstanderen provokeres til fejl og afbr�ndere, er 7 minutter uendelig lang tid. I gruppen af �rhustilh�ngere sad folk og skreg i munden p� hinanden: RO P�! Nerverne hang virkelig udenp� t�jet; men holdet fik samlet sig og k�mpede sig gennem krisen.

Spillerne kunne hylde sig selv med oprakte arme og omfavnelser i visheden om, at det her, det var stort.

Opg�ret havde al den intensitet, som kendetegner herreh�ndbold p� h�jt niveau krydret med flotte tekniske detaljer fra begge hold, n�rkampe og vaske�gte herretacklinger, der understreger, at �det er ikke Ludo� (cf. Telle). Atter en kamp, som havde fortjent TV d�kning i lighed med braget for pr�cis en m�ned siden mellem �rhus GF og Kolding IF i Atletion Arena. Bedre reklame kan ganske enkelt ikke gives for sporten. St�rkt g�et, drenge og tak for showet - nu er det en realitet: I er tr�dt ind de voksnes r�kker.

Og lige til sidst: �rhus GF har i Robert Gunnarsson en verdensklassespiller, der ganske enkelt overstr�lede alle � ogs� kollegaen Michael Knudsen, som aldrig rigtig fik fat. Samme spiller har �lagt h�nd til� en skulptur, s� lidt af ham p� den m�de vil forblive i Viborg, n�r nu han efter s�sonen h�jst sandsynligt forsvinder ud i Europa. Skulle han f� selskab af Robert (m�tte det forbydes!) vil det v�re mindst lige s� fortjent, om nogen tog initiativ til at s�tte et minde til isl�ndingens �re. Det er i �vrigt en god gammel skik blandt vores f�lles forf�dre, vikingerne.

En sand mester hyldes af sine fans (foto Ib)

Viborg: Michael V. Knudsen 7, Jan S�rensen 5, Andreas Toudahl 5, Per Leegaard 4, Mikael Fruelund 3, Morten Bjerre 2, Esben Hansen 2, Jakob Larsen 2, Rene Toft Hansen 1

�rhus GF: Robert Gunnarsson 14, Torben Vinther 7, Sturla Asgeirsson 4, Bilal Suman 3, Henrik Hansen 2, Jan Paulsen 2, Mads Lind 2
Udv: Viborg 4, �rhus GF 5