20 december 2004
Puha � den var svedig!
Af: Dorthe (fanklubben)
Silkeborg-Voel KFUM � �rhus GF: 31-32 (13-17) Et opg�r mellem top og bund, to halvlege forskellige som nat og dag, hver med sin vinder:

Silkeborg-Voel KFUM � �rhus GF: 31-32 (13-17)

Et opg�r mellem top og bund, to halvlege forskellige som nat og dag, hver med sin vinder: Det var facit for l�rdagens ligaopg�r i Silkeborghallerne; men en h�ndboldkamp varer som bekendt 60 minutter, og denne her, den blev f�rst afgjort 3 sekunder f�r tid, da unge Hansen plantede bolden i netmaskerne, hvorefter tiden p� haluret kunne rinde ud og cifrene 31-32 st� lysende i r�dt.

�rhusspillerne, der allerede havde taget lidt forskud p� fejringen, faldt jublende hinanden om halsen, som om de havde vundet mesterskabet. Selv de skadede spillere, der havde fulgt dramaet fra sidelinien, styrtede ind p� banen for at dele sejren med kammeraterne. Fans, familie og andet godtfolk i GF-lejren havde for l�ngst opgivet at sidde ned: Der var st�ende applaus.

Silkeborg-Voel derimod m�tte skuffede erkende, at det alts� ikke blev �rhus GF, som man skulle hente h�rdt tiltr�ngte point fra. Endnu en tr�ls oplevelse af n�rved og n�sten for det sympatiske mandskab fra S�h�jlandet anf�rt af den �gamle� ligatr�ner fra �rhus, Jesper �. Pedersen. Nedsl�ede spillere m�tte stable sig p� benene og g� den obligate runde for at takke vinderne for kampen.

Det var p� forh�nd lagt i kortene, at sejrherren i dette sidste opg�r i efter�rss�sonen langt fra var givet p� forh�nd set i lyset af, at �rhus GF p� det seneste har leveret et par middelm�dige pr�stationer over hold, som papiret burde v�re sl�et. Hertil f�jer sig den s�rgeligt lange skadesliste, som i l�bet af ugen er blevet udvidet med keeper Lars Juul Mikkelsen samt spillende cheftr�ner Erik Veje Rasmussen. Ingen ville have undret sig, om sidstn�vnte havde holdt sig diskret i baggrunden, men nej: �rhusb�nkens form var genvundet i en s�dan grad, at der kunne indkasseres en flot gul hilsen fra dommerne i anden halvleg! Rygter ville desuden vide, at Torben Vinther led af influenza. Der blev kigget meget gennem foyerens glasruder ned p� opvarmningen i Hal B.

Hjemmeholdet spillede som forventet deres chance hele vejen igennem, klogt og uden p� noget tidspunkt at give sig, selv om GF�erne styrede sagerne ret ubesv�ret gennem de f�rste 30 minutter. Pausestillingen med fire m�l i �rhusiansk fav�r slog ikke drengen fra Silkeborg ud. De udnyttede snart g�sternes 5-1 forsvar med Gunnarsson i spids � en taktisk man�vre, der normalt baner vej for bolderobringer og kontrast�d. Halvlegen blev faktisk indledt pr�cis p� denne m�de med Jan Paulsen i rollen som afslutter. Hjemmeholdet fandt efterf�lgende vej gennem opd�kningen til en nu spilbar Allan Corvinius p� stregen, samtidig med, at blev lagt et st�rre pres fra bagk�den, hvor rutinerede Heins Kart Pedersen (godt at se ham tilbage) huserede sammen med bl.a. Mathias Madsen, der spillede en stor kamp. Manden har udpr�gede vinderattituder og trak publikum godt op i gear. Ude til venstre dukkede den tidligere �rhusfl�j Jeppe Fruensg�rd op � nu uden h�r � og serverede l�kkerier. Under disse omst�ndigheder var Jonas Degnbol, der ellers havde st�et eminent, noget prisgivet. En stribe afbr�ndere samt boldtab i angrebet og chokstarten var en realitet: Stilling 22-22 efter bare 12 minutter. Opg�ret havde taget akkurat den vending, som var frygtet af os fra �rhus, og et h�sbl�sende parl�b blev startet med etm�lsf�ringer vekslende med udligninger. Betegnende nok fl�d sveden, s� gulvet m�tte t�rres efter holdenes timeouts.

Et skifte p� m�lmandsposten, hvor Jacob Krupsdahl fik chancen, vendte ikke kampen � et forhold, som ingen kan bebrejde den unge keeper, der for �vrigt havde tre gode redninger. Han blev afl�st af Jonas, som sluttede med en god indsats.

P� s�dan en dag (tidligere var 18. december officielt en �Thycho Brahes dag�), hvor Robert Gunnarsson ikke fik s� mange ordin�re chancer fra stregen, men alligevel blev topscorer takket v�re rollen som kold straffeskytte, skal �rhus GF prise sig lykkelige for at have folk som Henrik Hansen, Torben Vinther og rutinerede Jan Paulsen. Trioen scorede tilsammen 17 m�l og var kraftigt medvirkende til, at holdet ikke blev h�gtet af, da krisen kradsede v�rst.

En afbr�nder af Torben Vinther godt 1. minut f�r tid ved stillingen 30-30 var n�sten ikke til at holde ud. En kvik aktion af Bilal Suman, der snuppede bolden i det f�lgende Silkeborg-Voel angreb, pustede nyt liv i forh�bningerne om en sejr til GF. Jonas Degnbol m�tte imidlertid se sig passeret endnu engang. Det lignede en afg�relse, men Henrik Hansen ville det som sagt anderledes. Heldigt, m�ske, men godt k�mpet!

Med f� n�dvendige udskiftninger sikrede n�sten den samme lille flok af spillere en fuldt fortjent julegave til klubben: Vinterpause p� ligaens 2. plads kun et enkelt point efter vicemestrene fra Kolding. Alt i alt en fremragende indsats af det h�rdtpr�vede h�ndboldhold.

Gl�delig jul og godt nyt�r. Vi ses til nye eventyr i 2005 - m�ske med europ�iske perspektiver.

Matchfakta:

Silkeborg-Voel KFUM: Mathias Madsen 7 (1), Allan Corvinius 5, Jeppe Fruensgaard 5, Heins Kart Pedersen 4, Steen Sinding 3, Ren� Andersen 2, Karsten Andersen 2, Kasper Bohmann 2, Peter Riis 1.

�rhus GF: Robert Gunnarsson 9 (7), Henrik Hansen 6, Jan Paulsen 6, Torben Vinther 5, Mads Lind 4, Bilal Suman 2.

Udvisninger: Silkeborg-Voel KFUM: 3, �rhus GF 3.

Tilskuere: 1000.