�rhus GF +45 89386000
GF Logo
HOVEDSPONSOR
SPONSOR I �RHUS GF?

Mestrene havde et ekstra gear

AaB H�ndbold � �rhus GF: 30-23 (12-13)

Fan af �rhus H�ndbold, Dorthe H. Kristiansen

Forberedelserne til ligas�sonen 2110-2011 n�ede sin finale langt mod nord, n�rmere bestemt i Vendiahallen, Hj�rring � Vendsyssels hovedstad fra gammel tid. V�rterne var AaB, der ligesom �rhus H�ndbold skulle have sin sidste test inden showet for alvor starter.

AaB, der jo er CL deltager, har senest v�ret oppe imod en r�kke st�rke modstandere fra den tyske bundesliga: Kiel, Hamburg og Lemgo, alle med nederlag til f�lge, men jf. tr�ner Bredsdorff med mange positive elementer, som man kan bygge vider p�. Lad os �nske dem held og lykke med europaprojektet.

Nu skulle skytset lige pr�ves af mod �rhus, der til dagen m�dte op i rendyrket retro: De gammelkendte hvide Hummel bluser og bl� shorts � kort sagt forkl�dt som �rhus GF. Det forvirrede ogs� speakeren i Vendiahallen en kende, s� han h�fligt, men bestemt m�tte korrekses til det rette klubnavn af holdleder Kenneth Slavensky.

�rhus H�ndbold stillede desuden i en noget decimeret udgave. Toke Holst manglede, Michael Riis arbejdede med elastikker og Kasper Irming slappede af p� b�nken med plaster p� h�nden. Alle er de vigtige omdrejningspunkter for holdet. Dermed syntes chancerne for succes ikke at v�re store. Tre hurtige gange Rasmus Wremer med lille hestehale - kun afbrudt af en enkelt kasse fra en skarp Mads Lind - gav AaB en superstart, men �rhus lod sig ikke kyse af den grund, tv�rtimod.

Der blev spillet frisk til den. Specielt have forsvaret rigtig godt fat i de generelt st�rre og tungere AaB�er, der blev k�rt grundigt rundt. P� et tidspunkt f�rte man med hele fire m�l, men nordjyderne k�mpede sig alligevel op i l�bet af de sidste 10 min. Alt i alt �thumbs up� for en 1. halvleg med mange solide pr�stationer.

Pause. S� t�nker man uvilk�rligt: Kan det nu vare ved? Hvad finder de andre p�? Svaret kom fra f�rste sekund i 2. halvleg. AaB havde skuet op for blusset, og rollerne blev byttet om. P� mindre end 7 min. bragte holdet sig i f�ring med 5.

Peter Bredsdorff er en herre, som ved, hvor skabet skal st�. Han har sikkert talt dunder til sit mandskab p� godt gammelt dansk, noget som �benbart ogs� er forst�eligt p� norsk, svensk og islandsk. Hans hold fortsatte st�t sin fremf�rd - selv undertal blev vundet. Det skete ved hj�lp af det v�ben, som var blevet demonstreret i M�rslet tidligere p� m�neden: Den snu Jonas Larholm fik overtr�kstr�je p�, tog efter en n�je fastlagt rute en l�betur ind omkring den �rhusianske forsvarsk�de. Det gav kasse n�sten hver gang. Det opskruede tempo hos AaB skal nok b�re skylden for rigtig mange �rhusianske fejl og misbrugte chancer i 2. halvleg.

Ekstra muskelmasse til at br�nde kilojoule af og generelt flere friske folk p� b�nken hos AaB blev afg�rende for deres 7-m�lssejr. Den l� faktisk til at blive st�rre endnu, men heldigvis lagde �rhus H�ndbold sig ikke ned. Ronnie Vilstrup havde eksempelvis det fysiske overskud til at udfordre de store AaB�er helt frem til slutfasen. Den lille Kim J�rgensen var desuden blevet frisk til kampen og gjorde en v�ldig fin figur. Han tog den b�de som back, playmaker og fl�j � godt k�mpet!

Nedt�llingen er nu for alvor begyndt. Der skal pudses kanter og forberedes til det f�rste ligaopg�r mod HC Midtjylland d. 7. september. De stjal 3 point fra �rhus i for�rets kvalspil og blev dermed hjulpet til oprykning. Tillykke med det, men nu skal de ikke have mere.

Forinden g�r turen imidlertid til hovedstaden, hvor 1/8-finalen i Nordea Cup skal afvikles l�rdag d. 4 mod det nyetablerede ligahold fra FIF (det er �gte retro). Her har man bl.a. suget kr�fter til fra flere sj�llandske klubber. Det skal blive en sp�ndende styrkepr�ve.

CO-SPONSORER
STORSPONSORER